search-bar

Innowacje

Design i użyteczność. Te dwie rzeczy powinny iść w parze

Z badań przeprowadzonych przez Well.hr wynika, że 9 na 10 pracowników nie jest zadowolonych z przestrzeni, w której pracuje. Trudno się dziwić. Biura w Polsce i na świecie bywają piękne, pomysłowe, czasem przeprojektowane. Tymczasem design jest ważny, ale nie najważniejszy. Liczy się przede wszystkim funkcjonalność. Dlaczego? Ponieważ potrzeby użytkowników powinny być na pierwszym miejscu.

Zdaniem Kamila Krępy, Dyrektora ds. Komercjalizacji firmy TDJ Estate, laureata w konkursie Office Superstar (w kategorii najlepsze biuro w branży finansowej) design i użyteczność muszą iść w parze, bo tylko takie połączenie zapewnia efekt synergii. – W przestrzeni biurowej ważne jest pragmatyczne podejście, które kładzie nacisk na funkcjonalność, jednak optymalne warunki do pracy nie muszą być pozbawione estetyki i ciekawego wzornictwa – mówi Kamil Krępa.

Aż 76 proc. osób w wieku 18-34 lat deklaruje, że estetyka biura w firmie wpływa na to, w jaki sposób ją postrzegają – tak wynika z badania Ipsos. W raporcie One Poll na zlecenie Mindspace 27 proc. pracowników bez ogródek przyznaje, że z góry odrzuca oferty pracy, którą mieliby w przyszłości podjąć, gdy nie podoba im się wygląd biura i brak udogodnień. Jednak, mimo jasnych danych, firmy często idą “na skróty”. Zdarza się, że nie inwestują w przestrzeń dopasowaną do kultury organizacyjnej, nie pytają pracowników o ich potrzeby. Do przestrzeni dodają tylko poszczególne elementy: ustawiają stół z piłkarzykami, sofę, czy rośliny w doniczkach.

– Prace przy wszystkich naszych biurach były od samego początku konsultowane z naszymi pracownikami. Wsłuchiwaliśmy się w ich potrzeby i realizowaliśmy te, które naszym wspólnym zdaniem mają największą wartość. Bardzo ważnym aspektem w każdym projekcie jest zgodność z regulacjami: np. ograniczenia budynkowe, czy przepisy BHP. Użyteczne biuro to takie, które przetrwa dłużej i zaspokoi najbardziej wymagających użytkowników. Design z kolei jest czymś ulotnym, jednak równie ważnym z perspektywy firmy. Dla nas dziś stał się już narzędziem rekrutacyjnym – mówi Bartosz Barylski, Head of Workplace Management Poland and Estonia Nordea Bank (nagroda za najlepsze biuro w Trójmieście).

 

Najpierw sprawdź, jak pracuje twój zespół

Tymczasem przestrzeń biurowa musi być zaprojektowana i zbudowana tak, by wzmacniać daną organizację pod kątem funkcjonowania. Powołując się na badania eksperci Well.hr przekonują, że wygląd biura i sposób jego aranżacji są też ważnym komunikatem na temat tego, jacy jesteśmy i jakimi wartościami się kierujemy. – W Microsoft ustaliliśmy, że podzielimy naszą przestrzeń na strefy tematyczne: natura, technologia, nauka. Sięgnęliśmy do polskiej tożsamości wzorców i tak na naszych ścianach są murale-grafiki z Tatrzańskim i Słowińskim Parkiem Narodowym, a także z wizerunkiem Marii Skłodowskiej-Curie – mówi Katarzyna Cymerman, dyrektor HR w Microsoft (laureat w kategorii najlepsze biuro w branży technologicznej).

W 2018 r. Wellbeing, czyli mówiąc najprościej dobrostan pracowników, został uznany za jeden z najważniejszych trendów HR w Polsce, a programy wspierające go – za najlepszą inwestycję. Z kolei w raporcie One Poll 20 proc. badanych stwierdziło, że środowisko, w którym pracują powoduje, że czują się przemęczeni. Dla 44 proc. z nich najbardziej uciążliwi są głośni współpracownicy, a 37 proc. przeszkadzają zaczepki kolegów. 13 proc. badanych mówi, że jest zestresowanych, a 12 proc. znudzonych. – Nasze biuro jest wynikiem wielu analiz połączonych z kulturą organizacyjną. O potrzeby pracowników zapytaliśmy samych zainteresowanych, ale także zrobiliśmy badania, żeby stwierdzić, w jaki sposób najchętniej pracują. Czy częściej są to większe grupy czy raczej mniejsze spotkania lub samodzielna praca. Pracownicy mieli realny wpływ na projekt. Wiele spraw wyniknęło dopiero w trakcie prac nad wymarzoną przestrzenią biurową. Cyklicznie spotykaliśmy się z zespołem, w którego skład wchodzili reprezentanci wszystkich działów. To oni podpowiadali, co działa, a co chcieliby zmienić. Na aranżację nowego biura poświęciliśmy dziewięć miesięcy. Najbardziej dumni jesteśmy z części socjalnej, która zajmuje jedną czwartą piętra. Mamy tam dwie duże kuchnie, kanapy, piłkarzyki i stół do gry w bilard – mówi Katarzyna Cymerman z Microsoft.

 

Lepsze biuro, lepsze efekty

Raport Savills pt. What Workers Want analizuje pragnienia i potrzeby związane z miejscem pracy wśród ponad 11 tys. europejskich pracowników na 11 europejskich rynkach biurowych. Aż 64 proc. respondentów wskazało w badaniu, że obecna aranżacja biura miał wpływ na ich produktywność.

– Najważniejsza jest wygoda pracowników i ich zadowolenie, choć nie chcę powiedzieć, że możemy zapomnieć o spójnym designie. W biurze wprowadziliśmy wiele funkcjonalnych rozwiązań. Jednym z nich, choć może najmniej widocznym, jest wyciszenie przestrzeni open space. Specjalne rozwiązania wyciszające zainstalowaliśmy w podłodze, suficie i ścianach. Do tego, każdy pracownik przy biurku ma zainstalowane co najmniej jedno urządzenie, które pochłania dźwięk. W ten sposób pracuje się u nas komfortowo. Do tego dochodzi również wygodny i intuicyjny system rezerwacji salek konferencyjnych, czy pomieszczeń do pracy indywidualne – mówi Przemysław Oleksy, prezes firmy ASB Poland (laureat za najlepsze biuro w branży BPO/SSC).

Chcesz dowiedzieć się więcej na temat tego co o projektowaniu biur sądzą Laureaci Office Superstar 2019? Jak postrzegają idealną przestrzeń biurową? Jakich błędów lepiej unikać w jej projektowaniu? Zobacz co odpowiedzieli na specjalną ankietę CBRE Polska.

share share share

Zobacz jak wyglądają biura Laureatów, których przedstawiciele wypowiadają się w tym artykule.

share share share
Czytaj więcej z kategorii Innowacje:

Transformacja cyfrowa powinna zacząć się wewnątrz organizacji

Polska jest jedną z najszybciej cyfryzujących się gospodarek w Unii Europejskiej. Rodzime firmy inwestują w rozwiązania zaawansowane technologicznie. Niektóre wyznaczają trendy, inne tylko za nimi… podążają. Bycie innowacyjną organizacją wydaje się trudniejsze, niż przypuszczano. Zwłaszcza w pędzącym świecie, w którym większość innowacji jest podyktowana potrzebami konsumentów. A te zmieniają się z dnia na dzień.

Najczęściej czytany

Logistyka. Czarny koń w wyścigu o klienta e-commerce

Handel online to już nie tylko rywalizacja na cenę. To również wyścig z czasem. A nie ma w tym wyścigu lepszego argumentu, niż sprawnie i wydajnie działający proces logistyczny. Z reguły niedoceniany, przeważnie niewidoczny, ale często decydujący o tym czy klient sklepu internetowego będzie zadowolony z zakupów. I czy wróci zrobić kolejne.