Na początku XIX w. jedynie 3 proc. ludzi na świecie zamieszkiwało miasta. Dziś wygląda to całkiem inaczej. Połowa populacji mieszka w metropoliach, a 90 proc. czasu spędzamy w budynkach i nic nie wskazuje na to, żeby miał się to zmienić. Będzie wręcz przeciwnie. Do połowy XXI w. już 75 proc. z nas osiądzie w miastach. Trudno się więc dziwić, że proptech, czyli technologie usprawniające korzystanie z budynków mocno redefiniują rynek real estate. Pojęcie proptech powstało z połączenia dwóch słów: „property” i „technology”. W 2017 roku szacunkowa wartość tego rynku sięgnęła prawie 3 miliardów dolarów.
Technologia kluczem do sukcesu
Według raportu „PropTech Index 2019” przeprowadzonego przez CBRE 70 proc. najemców w ciągu najbliższych lat chce wydać więcej pieniędzy w rozwiązania technologiczne wykorzystywane w nieruchomościach. Jest to spowodowane głównie tym, że nowe pokolenie pracowników (millenialsi i pokolenie Z) uważa, że technologia ma kluczowe znaczenie w miejscu pracy. Muszą to zaakceptować pracodawcy, jeśli chcą ich mieć w swoich szeregach.
Aż 83 proc. kadry zarządzającej sektora nieruchomości w Polsce uważa, że nowoczesne technologie napędzają biznesu na rynku real estate – wynika z badań „Technologie w branży nieruchomości PropTech 2018” opracowanego przez SkyConcept i Eurobuild. Mało tego – ponad 70 proc. firm z sektora real estate ocenia, że branża technologiczna jest przygotowana do współpracy z firmami.
Magdalena Kowalewska, Country Manager Operations Poland z firmy IMMOFINANZ, będącej jednym z największych inwestorów na stołecznym rynku biurowym, twierdzi, że rozwiązania proptechowe są jedynie środkiem do osiągnięcia celu, czyli dobrostanu pracowników biur mieszczących się w budynkach. – Aktualnie skupiamy się na rozwijaniu marki myhive[1], którą wprowadziliśmy na rynek ponad trzy lata temu. Jednym z głównym jej wyróżników jest tworzenie społeczności biurowej – mówi Magdalena Kowalewska.
– Technologia w myhive to jednak nie tylko sama aplikacja. Myhive oferuje we wszystkich budynkach darmowe i ogólnodostępne WiBi, czyli nowoczesną platformę bezprzewodowego dostępu do sieci internet dla najemców i ich gości, obejmującą zasięgiem wszystkie piętra budynków, nie tylko poziom recepcji. Dodatkowo specjalne strefy pracy w lobby budynków myhive są wyposażone w gniazdka elektryczne, ale także w wejścia USB i bezprzewodowe ładowarki do smartfonów, a na parkingu podziemnym jednego z biurowców (myhive IO-1) znajduje się stacja ładowania jednośladów elektrycznych – dodaje Magdalena Kowalewska.
Firmy chcą płacić więcej
Do sprawnego zarządzania tak ogromną społecznością bezwzględnie niezbędna jest odpowiednia technologia. Zwrócono na to uwagę w raporcie CBRE, które pokazało, że na rynku istnieje nisza dla zintegrowanych systemów zarządzania powierzchnią biurową przez najemców. Niestety wciąż większość pracowników biur korzysta z wielu różnych aplikacji, które nie są zintegrowane ani ze sobą, ani z systemem zarządzania budynkiem.
– W CBRE już dawno zidentyfikowaliśmy ten problem i od kilku lat rozwijamy własne rozwiązanie – platformę HOST, która ma na celu zintegrowanie usług i rozwiązań dostępnych w poszczególnych biurach z tymi dostępnymi w budynku jak i poza nim. Ogromne zainteresowanie wśród klientów i bardzo dobre opinie użytkowników potwierdzają sens inwestowania w tego typu rozwiązania. W końcu posiadanie jednej aplikacji zamiast kilku, czy nawet kilkunastu różnych aplikacji i usług znacznie usprawnia codzienne funkcjonowanie – mówi Krzysztof Mogielski, szef zespołu Digital Transformation w CBRE.
– W naszym przypadku najważniejszym narzędziem jest aplikacja myhive, do której dostęp ma każda osoba pracująca w którymkolwiek z budynków myhive, czy to w Polsce czy w innych krajach, w których obecni jesteśmy obecni z tym brandem. Dzięki niej każdy użytkownik wie co dzieje się w jego lokalizacji, otrzymuje powiadomienia o aktualnych promocjach i eventach (sportowych, kulturalnych, biznesowych czy społecznych). Użytkownik może w łatwy sposób dołączyć do wybranego wydarzenia czy zapisać się na trening, a także prowadzić dyskusje z innymi osobami czy też przesyłać bezpośredni feedback do naszego community managera – podkreśla Magdalena Kowalewska.
Zaawansowany technologicznie, inteligentny biurowiec jest czynnikiem, który znacząco wpływa na wzrost atrakcyjność miejsca pracy. 30 proc. organizacji – jak wynika z raportu CBRE – już wie, że nowoczesne rozwiązania technologiczne są najważniejszym kryterium przy wyborze siedziby firmy. Liczby mówią same za siebie. 46 proc. firm może zapłacić o 10 proc. więcej za wynajem powierzchni biurowej, jeżeli znajduje się ona w budynku zapewniającym dostęp do rozwiązań technologicznych.
[1] myhive to aktualnie siedem budynków biurowych, z łącznie ponad 140 tys. m kw. powierzchni i 11 tys. osób pracujących w tych nieruchomościach. Wkrótce jednak ta społeczność wzrośnie do 21 tys. osób, co jest związane z dołączeniem do myhive flagowej nieruchomości IMMOFINANZ – Warsaw Spire oraz kompleksu EMPARK.
Zachęcamy do zapoznania się z raportem PropTech Index 2019 przygotowanym przez CBRE Polska. Więcej szczegółów tutaj [klik].