search-bar

Organizacja

Jak projektować biura, by mieć szczęśliwych pracowników

Dla wielu ludzi w wieku produkcyjnym najgorszymi momentami całego tygodnia są niedzielne popołudnia i wieczory. Choć mają wolne, myślami są już w pracy – i to wcale nie dlatego, że nie mogą się tego doczekać. Efekt dla gospodarki? W krajach UE stres związany z pracą zawodową generuje koszty sięgające 20 miliardów euro. Dlatego coraz częściej dla firm priorytetem staje się dbanie o dobrostan pracowników – bo to się najzwyczajniej w świecie opłaca.

W skrócie:

Szybkie tempo życia, a także coraz liczniejsze wyzwania i wymagania źle wpływają na zdrowie oraz efektywność zawodową ludzi. Co należy robić, żeby pracownicy przychodzili do pracy chętnie i by ich dobre samopoczucie przekładało się na satysfakcję z pracy, zaangażowanie i lojalność?

Wellness, czyli:

Strefy relaksu, zieleń, przemyślana kolorystyka wnętrz, oświetlenie, zapach, stan techniczny biura, poziom hałasu, pakiety medyczne i sportowe, prozdrowotny catering, wyjazdy integracyjne.

Korzyści:

Wellness, którego celem jest dbałość o kondycję fizyczną, psychiczną i duchową pracowników, skłania ich często do pozostania w firmie bardziej, niż proponowane warunki finansowe. Pracownik ma lepszą kondycję fizyczną, psychiczną i duchową, jest bardziej wydajny.

 

W wielu branżach już od dawna mówi się wprost nie o rynku pracodawców, ale o rynku pracowników. Coraz częściej specjaliści, zwłaszcza wysokiej klasy, nie mają najmniejszych problemów ze znalezieniem zatrudnienia. Co więcej, nawet podwyżka pensji nie jest czymś, co może wpłynąć na decyzję o pozostaniu w firmie.

Wellness – sposób na zatrzymanie pracownika

Co pomogłoby zatrzymać takie osoby? Poczucie sensu pracy i prawdziwy zespół. Według Petera M. Senge, autora książki Piąta dyscyplina, doświadczenie pracy w prawdziwym zespole jest dla pracowników bardzo istotne. Jeśli raz uda im się w takim pracować, to przez całe życie zawodowe dążą później do powtórzenia tego doświadczenia. Pod warunkiem, że są w dobrej kondycji psychicznej, fizycznej i duchowej oraz nie doświadczają wypalenia zawodowego. Słowem – są zadowolonymi pracownikami.

Mała podpowiedź: zadowolony pracownik* jest o 16% wydajniejszy, o 32% bardziej zaangażowany w to, co robi, a dodatkowo jest o ponad 130% mniej narażony na wypalenie zawodowe (zgodnie z badaniami Creating Sustainable Performance przeprowadzonymi w styczniu 2012 roku).

Stąd właśnie bierze się wellness korporacyjny (corporate wellness). Filozofię tę można określić jako zespół działań profilaktycznych mających na celu zwiększenie efektywności pracowników. Chodzi między innymi o pakiety medyczne, sportowe, prozdrowotny catering, wyjazdy integracyjne, ćwiczenia poprawiające efektywność i wiele innych rzeczy, których celem jest dbałość o kondycję fizyczną, psychiczną i duchową pracowników. A mówiąc precyzyjniej – troska o osiągnięcie przez nich stanu harmonijnej równowagi pomiędzy tymi trzema aspektami życia.

Warto wspomnieć, że na zwiększenie poczucia dobrostanu pracownika, a szczególnie na jego kondycję psychiczną i duchową, składają się również czynniki takie jak: jasno opisana perspektywa kariery, realna możliwość rozwijania umiejętności, przejrzystość oczekiwań, czy wreszcie klarowny system motywacyjny.

W pracy jak w domu – albo i lepiej

Firmy z Doliny Krzemowej prowadzą w wyścigu o tytuł przedsiębiorstw najbardziej dbających o dobrostan swoich pracowników. Strefy relaksu, mnóstwo zieleni, przemyślana kolorystyka wnętrz, oświetlenie, a nawet zapach – wszystko zdaje się tam mówić do pracownika: „tak, masz całkowitą rację – jesteś dla nas najcenniejszy”.

Tamtejsze biura firm z branży IT są biurami właściwie tylko z nazwy. Bardziej przypominają luksusowe obiekty, w których wszystko podporządkowane jest temu, by ludzie przebywający w nich czuli się jak najlepiej. Takie innowacje jak pokoje relaksu, lustrzane korytarze, sale konferencyjne wypełnione poduszkami, fototapety z widokami gór, jezior i lasów oraz kolorowe zdjęcia pracowników z imprez firmowych i prywatnych zaczynają się pojawiać także w innych branżach.

Założenie jest proste: skoro w pracy jest naprawdę przyjemnie, to wychodzenie z niej traci na atrakcyjności. To dość jasno pokazuje kierunek, do którego w przyszłości będziemy dążyć. A właściwie – już dążymy.

 

Gdy winda nie skrzypi, a klimatyzacja działa

Stan techniczny biura w dużym stopniu przekłada się na komfort fizyczny i psychiczny pracowników. Tutaj niemal wszystko ma znaczenie: od kwestii sprawnie działającej klimatyzacji przez poziom hałasu emitowanego przez windy, organizację ciągów komunikacyjnych w firmie, ustawienia mebli, aranżację miejsc odpoczynku – aż po szeroko rozumianą ergonomię pracy. Każdy element pracuje na dobrostan lub rozdrażnienie osób przebywających w biurze.

Jeśli weźmie się pod uwagę, że większość dziennej aktywności człowieka przypada właśnie na czas pracy, to dobre warunki w biurze stają się bardzo istotne. Zwłaszcza w Polsce: statystyki mówią, że Polacy należą do rekordzistów, jeżeli chodzi o liczbę godzin spędzonych w pracy. W 2015 roku przeciętny Polak przepracował w ciągu roku 1963 godziny, czyli o niemal dwieście godzin więcej niż wynosi średnia dla krajów OECD. A dwieście godzin rocznie – to prawie godzina dziennie, spędzona w dobrych lub irytujących warunkach.

Planując zmiany w tym obszarze, trzeba jednak pamiętać, że presja na wellness i bycie fit może zadziałać odwrotnie – może generować u pracowników dodatkowy stres. Nie każdy bowiem ma ochotę na naukę zdrowych nawyków czy obowiązkową aktywność sportową. Dla niektórych osób procedury związane z wdrażaniem korporacyjnego wellness będą kolejnymi obowiązkami na i tak długiej już liście rzeczy do wykonania.

Zyski z corporate wellness przewyższają koszty

Inwestycja w corporate wellness to bowiem inwestycja w employer branding, a co za tym idzie – w budowanie pożądanego wizerunku wewnątrz i na zewnątrz firmy. To jeden z najskuteczniejszych sposobów na zatrzymanie utalentowanych pracowników. Proste? Zdecydowanie tak!

Dbałość o pracownika może zostać doceniona także w inny sposób. W dniu 28 marca 2017 roku Great Place to Work® w Polsce po raz dziewiąty ogłosił Listę Najlepszych Miejsc Pracy Polska 2017. Dlaczego warto znaleźć się w tym prestiżowym rankingu? Odpowiedź jest prosta. Nie ma chyba osoby, która nie chciałaby pracować w firmie gwarantującej zatrudnionym wyjątkowo wysoki poziom satysfakcji.

Jak wcielić idee corporate wellness w firmie? Na początek zapraszamy do pobrania przygotowanego przez nas raportu, z którego jasno wynika, że wdrożenie zasad corporate wellness nie jest zabiegiem skomplikowanym ani kosztownym. Natomiast korzyści płynące z zastosowania elementów tej filozofii działania są nie do przecenienia.

Pobierz raport CBRE WELLNESS poznaj biurową przyszłość:

Pobierz

 

*) Zadowolony pracownik – osoba, która dba o równowagę między życiem osobistym a zawodowym.

Komentarze Facebook
Najczęściej czytany

PropTech w biurze. Oszczędności i komfort pracy w jednym

Biometryka, big data, sztuczna inteligencja i Internet rzeczy. Nowoczesne technologie odważnie wkraczają do biur na całym świecie. W ubiegłym roku szacunkowa wartość tego rynku sięgnęła prawie 3 miliardów dolarów. A rozwiązania już dawno przestały służyć tylko ograniczaniu kosztów funkcjonowania.