search-bar

Organizacja

Open space. 5 grzeszków, które można wyeliminować, by zapewnić komfort pracownikom

Dlaczego warto stworzyć w biurze miejsce azylu? Jak uniknąć tak zwanych wojen termostatowych i nauczyć pracowników - bo naprawdę nie potrafią! - siedzieć przy biurku? Oto zestawienie prostych rozwiązań, które mogą poprawić wydajność pracy nawet o kilkanaście procent.

Komfort pracy to coraz ważniejsze kryterium, jakim kierujemy się przy wyborze pracodawcy. Z wydanego przez CBRE raportu „Wellness. Poznaj biurową przyszłość” wynika, że dla 80% pracowników oferta firmy w zakresie strategii dbałości o dobre samopoczucie będzie czynnikiem decydującym w zatrudnieniu i zatrzymaniu ich przez okres następnych 10 lat.

 

Pobierz cały raport

Wellness. Poznaj biurową przyszłość

 

Jak więc zadbać o komfort i samopoczucie osób pracujących w popularnych w większości dużych organizacji przestrzeniach open space? Przedstawiamy kilka rozwiązań, które warto wziąć pod uwagę.

Hałas

60% osób pracujących w przestrzeniach open space zwraca uwagę na poziom hałasu, panujący w takich pomieszczeniach. Z badań Uniwersytetu Technologicznego w Queensland wynika, że zazwyczaj nie chodzi wcale o gigantyczny poziom decybeli, ale o stale panujący gwar. Takie warunki utrudniają skupienie się na wykonywanych zadaniach, co znacząco wpływa na efektywność pracy.

Rozwiązaniem, które ograniczy negatywne skutki jest prawidłowa organizacja biurowej przestrzeni. Jak podpowiadają eksperci, dobrze zorganizowane biuro ma osobną przestrzeń do pracy w skupieniu, osobną do intensywnej pracy zespołowej czy spotkań.

Prywatność

Pochodną hałasu jest drugi grzeszek, często wskazywany przez pracowników przestrzeni open space. Na brak prywatności wskazuje połowa pracowników, którzy w nich pracują – wynika ze wspomnianego opracowania Uniwersytetu Technologicznego w Queensland. Z kolei z raportu „Wellness. Poznaj biurową przyszłość” wynika, że dla 79% ludzi brak równowagi między prywatnością a życiem zawodowym jest przyczyną stresu. A stres jest w Polsce drugą najczęstszą przyczyną nieobecności w pracy!

Oczywiście, integracja zespołu to niesłychanie ważna sprawa – zgrany team pracuje efektywniej, a dobra atmosfera w pracy ma przełożenie również na mniejszą rotację pracowników. To oczywiste, ale również w pracy są chwile, kiedy pracownik chciałby pobyć sam ze sobą.

Dlatego warto stworzyć do tego warunki. Naturalne przestrzenie do integracji są potrzebne w każdej organizacji, jednak nie mniej istotne jest udostępnienie pracownikom takich przestrzeni, które w razie potrzeby służyć będą jako azyl. Może być to restroom, taras, czy przestrzeń w okolicy biura. Istotne, żeby stworzyć możliwości. Rozwiązaniem, często wskazywanym przez samych pracowników, jest możliwość – od czasu do czasu – pracy zdalnej. Z miejsca, które sami uważają za najbardziej komfortowe.

Temperatura

Badania przeprowadzone przez Software Advice wśród pracowników w Stanach Zjednoczonych pokazały, że 42% osób uważa, że w ich biurach jest za ciepło. 56% ma odczucia wręcz przeciwne – im jest za chłodno. To prosta droga do tak zwanych „wojen termostatowych”. Brzmi znajomo? Bez wątpienia. Problem dotyczy open space na całym świecie. Brytyjczycy policzyli nawet, że 2% czasu pracy w tamtejszych biurach zajmują… dyskusje na temat właściwej temperatury.

Sęk w tym, że coś takiego, jak „optymalna temperatura” nie istnieje, a osoba ciepłolubna nie rzadko znajdzie kompromisowe rozwiązanie z miłośnikiem niskich wskazań termometra. Rozwiązaniem są systemy klimatyzacji, pozwalające na sterowanie temperaturą dla każdego stanowiska osobno. To jednak kosztowne. Alternatywą może być natomiast sterowanie strefowe i umożliwienie pracownikom samodzielnego wyboru czy wolą pracować w strefie chłodniejszej, czy cieplejszej.

Światło

Słoneczne światło dodaje organizmowi energii. Jego brak wzmaga poczucie zmęczenia i senności. Trudno się z tym nie zgodzić. Nic zatem dziwnego, że – jak wynika z badań przeprowadzonych przez CBRE – dostęp do naturalnego światła dziennego otwiera listę oczekiwań, jakie wobec przestrzeni biurowej mają osoby, które w nich pracują. Jak ważny jest to aspekt, pokazuje choćby to, że kwestie światła są istotnym elementem strategii employer brandingowych.

Dlatego już na etapie projektowania przestrzeni biurowej trzeba pamiętać, żeby naświetlenie pomieszczeń mieć zawsze na uwadze. Tam, gdzie możliwości manewru są ograniczone architektonicznie, specjaliści radzą, żeby wykorzystywać źródła światła imitujące światło naturalnie. Idealnie też, jeśli indywidualnie źródło światła przy każdym stanowisku w open space miało możliwość regulacji jasności.

Wygodne stanowisko

Open space to miejsce o spójnej architekturze, jednak ludzie nie są przecież identyczni. Wzrost, zasięg ramion, anatomia – każde stanowisko pracy musi uwzględniać fakt, kto będzie z niego korzystać. Dlatego niczym mantrę powtarzać należy w tym przypadku słowo – regulacja. Im większe możliwości dopasowania wysokości fotela, pozycji monitora czy układu wyposażenia stanowiska – tym większa szansa, że pracownik dopasuje swoją przestrzeń pracy do optymalnych potrzeb. Warto więc dać mu taką możliwość.

Inna sprawa, że – jak wynika z badania Ergotest – większość z nas nie potrafi prawidłowo siedzieć przy biurku! Pomysł, żeby pracownikom zorganizować szkolenie z biurowej ergonomii wydaje się być całkiem rozsądnym pomysłem. Bo przełoży się nie tylko na komfort pracy, ale wprost na jej wydajność.

Wyeliminowanie tych najczęstszych open-space’owych grzeszków wydaje się nie być szczególnie skomplikowane. Pierwszym, najważniejszym krokiem będzie uświadomienie sobie, że w ogóle występują. Stąd już prosta droga do poprawy komfortu pracy. A że warto, dowodzą badania Creating Sustainable Performance z 2012 roku. Wynika z nich, że zadowolony pracownik jest:

  • o 16% wydajniejszy,
  • o 32% bardziej zaangażowany w to, co robi,
  • i dodatkowo o ponad 130% mniej narażony na wypalenie zawodowe.

Coraz więcej organizacji rozumie tę zależność i reaguje na nią. Analitycy CBRE w raporcie „Wellness. Poznaj biurową przyszłość” podają, że już 74% korporacji na rynkach europejskich wdrożyło strategię dbałości o dobre samopoczucie pracowników w miejscu pracy. To im się po prostu opłaca.

 

Jak skutecznie dbać o dobrostan pracownika?
Przeczytaj raport Wellness. Poznaj biurową przyszłość

Komentarze Facebook
Czytaj więcej z kategorii Organizacja:

Kryzys może być katalizatorem pozytywnej zmiany

Co wpływa na rozwój firmy? Mówi się, że strategia, sposób zarządzania, systemy, procesy, ludzie. Kiedyś, gdy przychodził kryzys, zmieniano strategię. Dziś, ilość, częstotliwość i skala zmian powodują, że musimy podejmować szybkie decyzje w oparciu o coraz mniejszą liczbę danych. Zmiana strategii już nie wystarczy. Co jest rozwiązaniem? Zarządzanie kulturą organizacji, tak by stała się kulturą wysokich rezultatów, a nawet kulturą zwyciężania. Jak przygotować się do transformacji i dlaczego warto nią objąć systemy, strukturę, strategię, style zarządzania, kompetencje ludzi i klimat organizacji? Rozmawiamy z Małgorzatą Niewińską, Head of Change Management w CBRE Polska.

Najczęściej czytany

PropTech w biurze. Oszczędności i komfort pracy w jednym

Biometryka, big data, sztuczna inteligencja i Internet rzeczy. Nowoczesne technologie odważnie wkraczają do biur na całym świecie. W ubiegłym roku szacunkowa wartość tego rynku sięgnęła prawie 3 miliardów dolarów. A rozwiązania już dawno przestały służyć tylko ograniczaniu kosztów funkcjonowania.