search-bar

Organizacja

Porozmawiajmy o biznesie, czyli relacja z Gali OFFICE SUPERSTAR

Ponad 140 uczestników z 70 innowacyjnych polskich firm, 17 nagród w konkursie OFFICE SUPERSTAR i tyle samo kategorii, w których rozpatrywano zgłoszenia. Aż 40 przedstawicieli instytucji odbierających statuetki na scenie i 3 wspaniałych prelegentów mówiących nie tylko o innowacyjnych biurach, ale przede wszystkim o biznesie, przywództwie, architekturze, nowych technologiach i zarządzaniu. Tak w skrócie można opisać Galę OFFICE SUPERSTAR, która odbyła się 3 października w warszawskim Multikinie. Zapraszamy na video-relację z wydarzenia.

Jak ująć wizjonerskie pomysły w ramy strategii? Czy zbytnia otwartość w zarządzaniu może być ryzykowna? Jak będą musiały zmienić się biura przyszłości, by spełnić oczekiwania nowoczesnych pracowników? Jak w tej nowoczesności się nie pogubić, korzystając rozsądnie z nowych technologii? Galę OFFICE SUPERSTAR, która w tym roku odbywała się pod hasłem „Talks & Awards”, rozpoczęły prelekcje Jacka Santorskiego, profesora psychologii społecznej i psychologii biznesu, Beaty Bochińskiej, jednej z największych specjalistek w dziedzinie zarządzania designem oraz Joanny Mroczek, szefowej Działu Doradztwa i Badań Rynku CBRE. Po wystąpieniach przyszedł czas na wręczanie nagród w konkursie OFFICE SUPERSTAR. Zacznijmy jednak od samych wystąpień!

Architektura lidera

– Nawet wizjonerskie i brawurowe działania w biznesie powinny opierać się na prostocie i dyscyplinie. Determinacja w osiągnięciu celu nie może być pozbawiona biznesowej pokory. Współczesny lider potrafi przekazać poczucie celu, ale kiedy trzeba, umie też pokazać żółtą kartkę – mówił uczestnikom gali Jacek Santorski, wybitny profesor psychologii społecznej i psychologii biznesu.

Jego wystąpienie, zatytułowane Architektura wnętrza lidera, przekonywało uczestników, że psychologia w nierozerwalny sposób łączy się z przywództwem, zarządzaniem i architekturą. Profesor mówił o tym jak wielka moc może tkwić w prostocie i jak umiejętnie łączyć twórczy chaos z uporządkowaniem. Jednocześnie przekonywał, że dawny sposób zarządzania – forsujący, oparty na stawianiu wymagań, celów i rozliczaniu traci na wartości na rzecz nowoczesnego przywództwa polegającego na dyskusji, konsultacjach i kreowaniu pomysłów.

- Twórczy, charyzmatyczny lider powinien umieć poruszać się w ramach – mówił Jacek Santorski. - Z jednej strony odwoływać się do strategii, do celu. Z drugiej, mimo wszystko stać na straży mierników. Jeśli właściciel uwierzy, że kulturę organizacji można zbudować bez kija i marchewki, taka organizacja w ciągu kilku lat się pogubi. Bo nawet bardzo otwarte i elastyczne organizacje na pewnym etapie potrzebują hierarchii. Dzisiejszy lider powinien umieć łączyć kompetencje. Potrafić przełączać się z przywództwa angażującego w forsujące. To bardzo duże wyzwanie które wymaga jednocześnie otwartości i dyscypliny. Pozwoli jednak skutecznie kierować zespołem, który składa się zarówno z pracowników nastawionych na wizję i rozwój, jak i takich, którym trzeba cel wyznaczyć i egzekwować wykonanie zadań.

share share share
play

Jak zwabić pracownika do biura?

Jak tworzyć biura, w których pracownicy przebywają dlatego, że chcą, a nie dlatego że muszą? O tym opowiadała Beata Bochińska, była prezes Polskiego Instytutu Wzornictwa, jedna z największych specjalistek z dziedziny zarządzania designem w Polsce.

Jej wystąpienie pt. „Różnice między trendem a trądem – czyli jak zwabić pracownika do biura” była swoistego rodzaju podróżą w przyszłość.

- Do 2030 roku aż 30 procent pracowników zostanie zastąpionych przez roboty, automaty i aplikacje – powiedziała Beata Bochińska. A to oznacza, że bitwa o dobrego pracownika dopiero się zaczyna. - Sercem współczesnego biura staje się... kuchnia i miejsca wellnessowe. A także przestrzenie, w których można na chwilę odciąć się od panującego w biurze zgiełku. Po prostu odpocząć i złapać oddech - tłumaczyła ekspertka, komentując kolejne biurowe megatrendy.

share share share

Według Beaty Bochińskiej, 98 procent osób jest zadowolonych z tego, że jest cały czas online. W związku z tym czekają nas przynajmniej dwie rewolucje. Po pierwsze będziemy posiłkować się technologią – być może nawet implantami – pozwalającymi na lepszą komunikację. Po drugie – coraz częściej będziemy musieli mierzyć się ze świadomością, że miarą luksusu jest ilość wolnego czasu.

play

Nie dać się zwariować nowym technologiom

O tym, jak ważne są nowe technologie w przestrzeni biurowej i jak ich znaczenie będzie nadal rosło, opowiadała Joanna Mroczek, szefowa Działu Doradztwa i Badań Rynku CBRE. Podczas prelekcji „Nowe technologie w służbie biznesu” wskazała główne obszary, w których PropTech wpływa i będzie wpływa na biurową rzeczywistość. Według Joanny Mroczek PropTech to magnes, który przyciąga talenty z rynku pracy. To również szereg narzędzi i rozwiązań podnoszących efektywność i wydajność pracy. To również sposób na oszczędność. Energii, czasu, uwagi i zaangażowania ludzi.

- Jest pięć obszarów dla nowych technologii, w które inwestujemy. Czujniki i sensory pozwalają nam tak zaprogramować biuro, żeby było jak najbardziej optymalne. Aplikacje dają możliwość realizowania indywidualnych potrzeb, na przykład sterowania temperaturą i światłem, rezerwowania salek konferencyjnych czy znalezienia wolnego miejsca parkingowego. Systemy komunikacji i wymiany informacji pomagają zarządzać firmą. Dzięki zintegrowanemu zarządzaniu budynkiem obsługa techniczna może zareagować, zanim ktoś zgłosi usterkę. Z kolei możliwości rozszerzonej rzeczywistości dają dodatkowe możliwości informacyjne - wyliczała ekspertka CBRE.

share share share

Joanna Mroczek uczulała jednocześnie słuchaczy, że nadmiar technologii może dać skutek odwrotny od zamierzonego. Jeśli musimy używać kilkunastu platform, aplikacji czy komunikatorów – technologia przestaje być efektywna. Jej obsługa wymaga tak dużo czasu, że zaczyna być utrudnieniem, zamiast pomagać.

– Technologia, która przynosi prawdziwe korzyści to taka, którą przestajemy zauważać. Taka, na którą możemy wpływać, ale to ona pomaga nam, a nie my jej – podkreślała Joanna Mroczek. – Przyszłością jest w tym kontekście Internet rzeczy, czy technologia asystentów głosowych. Urządzenia bez ekranów, obsługiwanych przez polecenia głosowe.

play

Najlepsze biura w Polsce

Kulminacyjnym momentem gali, na której gościło 140 przedstawicieli 70 innowacyjnych polskich przedsiębiorstw, było wręczenie nagród laureatom konkursu OFFICE SUPERSTAR. Wyróżniane są w nim firmy podchodzące do koncepcji biura holistyczne, których przestrzenie są najlepiej zaprojektowane i przystosowane do potrzeb pracowników. Misją organizatorów i partnerów projektu jest promowanie nowatorskich rozwiązań architektonicznych.

W tegorocznej edycji udział wzięło ponad 150 firm. W 17 konkursowych kategoriach nagrody zdobyli:

  • HubHub w kategorii Najlepsze Biuro Coworkingowe
  • Boldare w kategorii Przestrzeń Socjalna
  • Codewise w kategorii Biurowy Wellness
  • Lionbridge w kategorii Najlepsza Sala Konferencyjna
  • Skanska w kategorii Innowacje i Technologie
  • ING Bank Śląski w kategorii Najlepsze Biuro w Branży Finansowej
  • Kancelaria SDZ w kategorii Najlepsze Biuro w Branży Prawniczej
  • The Software House w kategorii Najlepsze Biuro we Branży Technologicznej
  • Papaya Films w kategorii Najlepsze Biuro w Branży Kreatywnej
  • People Scout w kategorii Najlepsze Biuro w Branży BPO/SSC
  • KIDS&Co. w kategorii Najlepsze Biuro w Branży Doradczej/Usługowej
  • Drabest w kategorii Najlepsze Biuro w Magazynach
  • LPP w kategorii Najlepsze Biuro w Trójmieście
  • VOX w kategorii Najlepsze Biuro w Poznaniu
  • Droids on Roids w kategorii Najlepsze Biuro we Wrocławiu
  • ESET w kategorii Najlepsze Biuro we Krakowie
  • Regus w kategorii Najlepsze Biuro w Łodzi

Wyboru laureatów konkursu dokonała niezależna kapituła, złożona z ekspertów w dziedzinie nieruchomości, architektury, środowiska pracy, zarządzania zmianą oraz designu i futurologii. W II edycji OFFICE SUPERSTAR byli to: Ewa Andrzejewska, Daniel Bienias, Beata Bochińska, Radosław Buczkowski, Radosław Gajda, Łukasz Kałędkiewicz, Bogna Kietlińska, Karolina Manikowska, Michał Młynarczyk oraz prof. Jacek Santorski. Honorowy patronat nad wydarzeniem objęło Stowarzyszenie Architektów RP.

Czytaj więcej z kategorii Organizacja:

Open space. 5 grzeszków, które można wyeliminować, by zapewnić komfort pracownikom

Dlaczego warto stworzyć w biurze miejsce azylu? Jak uniknąć tak zwanych wojen termostatowych i nauczyć pracowników - bo naprawdę nie potrafią! - siedzieć przy biurku? Oto zestawienie prostych rozwiązań, które mogą poprawić wydajność pracy nawet o kilkanaście procent.

Najczęściej czytany

PropTech w biurze. Oszczędności i komfort pracy w jednym

Biometryka, big data, sztuczna inteligencja i Internet rzeczy. Nowoczesne technologie odważnie wkraczają do biur na całym świecie. W ubiegłym roku szacunkowa wartość tego rynku sięgnęła prawie 3 miliardów dolarów. A rozwiązania już dawno przestały służyć tylko ograniczaniu kosztów funkcjonowania.