search-bar

Organizacja

Praca zdalna – pokochaliśmy ją, po co wracać do biura?

Jeszcze do niedawna praca zdalna, czyli tzw. „home office” uważany był przez pracowników za jeden z pozapłacowych benefitów. Tylko nieliczni mogli pozwolić sobie na kilka dni pracy w tygodniu w zaciszu swojego domu. Dziś, sytuacja znacząco się zmieniła. Panująca na świecie pandemia odmieniła nie tylko nasze prywatne życie, ale także przeformułowała dotychczasowe standardy działania firm. Jak tę sytuację odbierają pracownicy? Jak wpływa to na efektywność wykonywanych zadań? Co dalej stanie się, z kiedyś upragnionym „home office’em” oraz czy biuro zmieni swoją rolę?

Mimo, że polskie biura powoli zaczynają się otwierać, pracownicy i tak wybierają pracę zdalną. Większość
z nas pracuje z domu, a wszelkie spotkania zespołowe, czy biznesowe odbywają się za pomocą nowych technologii oraz narzędzi pozwalających na e-interakcje. Home office ma wiele zalet, ale także wad. Co ciekawe badania wykazują, że obecnie zaledwie 8 proc. polskich pracowników nie odczuwa potrzeby pracy zdalnej. Sytuacja ta w listopadzie  2019 r. była zupełnie inna – wówczas odsetek był wyższy i wynosił niemalże o połowę więcej.

Biuro w nowej roli

Do tej pory biuro pełniło funkcję wizytówki firmy, miejsca realizacji codziennych zawodowych zadań oraz spotkań z zespołem i klientami. Eksperci prognozują, że ta rola zmieni się i wymusi na pracodawcach nowe standardy.

„Z pozycji obserwatora, ale też aktywnego uczestnika dyskusji na temat środowiska pracy widzę, że wpadamy w pułapki kreowania przepowiedni. Pojawiają się koncepcje całkowicie skrajne, do tego oparte na niejasno zdefiniowanych założeniach: od wieszczących znaczne ograniczenie czy wręcz upadek biur jako zbędnego luksusu w sytuacji, gdy nikt w nich już nie chce pracować, po kategorycznie kwestionujące potencjał zaistnienia zmian – co w praktyce oznacza scenariusz powrotu do przeszłości „sprzed COVID-19” w niezmienionej formie. Obie skrajności oceniłabym jako bardzo mało prawdopodobne.”mówi Małgorzata Niewińska, Head of Workplace Strategy & Change Management, CBRE

"Z jednej strony 100% praca zdalna nie uczyni ani pracowników szczęśliwymi ani biznesu bardziej efektywnym, z drugiej postawa obronna tj. utrwalanie status quo i brak otwartości na zmiany w strategiach środowiska pracy, może wpłynąć negatywnie na poziom satysfakcji i zaangażowania pracowników. Stąd już tylko krok do spadku efektywności, nie mówiąc już o możliwym negatywnym wpływie na wizerunek pracodawcy" – dodaje.

share share share

Jaka zatem wizja pracy buduje się w nowej pocovidowej rzeczywistości? Czy wymuszone nagłe zmiany pozostaną z nami już na zawsze i ukształtują nowy wymiar prowadzenia biznesu? Okazuje się, że połączenie dotychczasowych doświadczeń z elastycznością, mobilnością i większym kredytem zaufania do pracownika może wykreować bardziej odporne na zdarzenia losowe, sprawnie działające przedsiębiorstwa.

Ekspertka twierdzi, że wysoce prawdopodobny jest wariant „holistyczny”.

 „Polegałby po pierwsze, na zmianie sposobu postrzegania środowiska pracy oraz roli budujących je elementów składowych: przestrzeni, technologii oraz kultury pracy, współpracy i zarządzania. Po drugie – zmianach w zakresie konkretnych rozwiązań w każdym z wymienionych obszarów.”

I dodaje:

„Można założyć, że świat środowiska pracy zostanie ostatecznie zaakceptowany w formie „poszerzonej” – stanie się ekosystemem różnorodnych przestrzeni – obejmującym nie tylko biuro i dom, ale wszystkie miejsca w których można efektywnie pracować, przy odpowiednim wsparciu ze strony technologii. Szacujemy, że przestrzeń biurowa i domowa, zostaną usankcjonowane jako równorzędne opcje wyboru, z których będziemy mogli czerpać w zależności od potrzeb”

Skuteczność działania w nowej rzeczywistości

Czy dla większości polskich pracowników nowa forma świadczenia pracy będzie wpływała na ich efektywność? Czy faktycznie zależy ona od miejsca wykonywania obowiązków.
Zdaniem Joanny Wanatowicz, Business Director, Grafton Recruitment, pracownicy deklarują, że ich efektywność na „home office” może pozostać wysoka:

„Ponad 65 proc. zdalnych pracowników uważa dzisiaj, że są co najmniej tak samo albo nawet bardziej efektywni niż w biurze. Z naszych badań wynika, że sześciu na dziesięciu respondentów twierdzi, że umie pracować zdalnie. Pracownicy wręcz wskazują, że ich efektywność wzrosła, a procesy w firmach ułatwiające pracę na odległość działają. To naturalny „efekt mobilizacji”. Wszyscy staramy się jak najlepiej wykonywać obowiązki zawodowe, mamy poczucie odpowiedzialności za firmę, w której pracujemy”

share share share

Na tej podstawie można zatem stwierdzić, że dotychczasowy test z pracy zdalnej wywołany nagłą i niezależną od nas sytuacją został zdany z dobrym wynikiem. Jednak, czy efektywność, mobilizacja i dobrze działające narzędzia pozwolą niektórym z nas opuścić biura na stałe i wykreują nową pracowniczą rzeczywistość? Jak się okazuje – raczej nie.

„Nie wszyscy będący obecnie na home office są z takiego trybu pracy zadowoleni. Zapytaliśmy pracowników o doświadczenia z „pandemiczną pracą zdalną”. Co im najbardziej przeszkadza? Czego brakuje? Odpowiedzi były różne. Na początku wyzwaniem były – najogólniej mówiąc – problemy techniczne i organizacyjne. Obecnie wyzwanie stanowi planowanie własnej pracy i pogodzenie obowiązków służbowych i rodzinnych – tak deklaruje co czwarty badany. Trudno jest oddzielić życie prywatne od zawodowego. Wielu badanych ma także problem z samodyscypliną i planowaniem pracy. Jak wynika z badania Grafton Recrutment – 18 proc. badanych twierdzi, że brakuje im własnej przestrzeni do pracy, a 12 proc. nie ma odpowiedniego sprzętu.”komentuje Joanna Wanatowicz.

Co więcej eksperci twierdzą, że z biegiem czasu zmieni się postrzeganie biura ogółem. „Omnipotencjalna przestrzeń biurowa, różnorodna pod względem ilości i rodzajów typów miejsc i pomieszczeń, zmieni się w przestrzeń wysoce wyspecjalizowaną. Biuro będzie nas wspierać w wybranych działaniach, których efektywność zależy wprost od bezpośrednich kontaktów z drugim człowiekiem”zaznacza Malgorzata Niewińska i kontynuuje: „Praca z domu – stanie się z kolei enklawą innych specjalizacji. Zmierzamy szybkim krokiem w kierunku myślenia o miejscu pracy w kategoriach „mojego ekosystemu” –  to fundamentalnie inny świat w porównaniu z tym, w którym biurko wyznaczało granice myślenia o świecie naszej pracy.”

Jak wspomina ekspertka można również oczekiwać, że umocni się pozycja pracowników w roli pełnoprawnych nawigatorów po świecie różnorodnych przestrzeni pracy, wzrośnie współodpowiedzialność oraz umocni się kultura zaufania pracodawcy do pracownika.

Home office – doświadczenia sąsiadów

Co ciekawe postrzeganie pracy zdalnej różni się w zależności od kraju. Z badania CBRE „Working from home survey 2020” wynika, że pracownicy z Polski, Węgier, Słowacji, Czech i Rumunii posiadają odmienne doświadczenia związane z pracą zdalną. Okazuje się, że „home office”  to największe wyzwanie dla Węgrów. W tym kraju aż 66% pracowników nigdy nie wykonywało swoich zawodowych obowiązków w domu, a co piąty zatrudniony robił to tylko okazjonalnie. W Czechach sytuacja wygląda podobnie tj. 22% osób nie robiło tego nigdy, a 54% tylko okazjonalnie. Dla kontrastu w Rumunii odsetek niezaznajomionych z wykonywaniem obowiązków zdalnie wynosi zdecydowanie tylko 19%, podobnie w Polsce – 16%, a na Słowacji 15%.

Mamy podstawy do tego, by twierdzić, że dotychczasowy model pracy przechodzi transformację na całym świecie. To w jakim stopniu zmieni się, przekonamy się już niebawem. Być może pandemia jedynie przyspieszyła dawno już zapowiadane zmiany. Czy firmy są gotowe na tę niemałą rewolucję? Odpowiedzi należy szukać analizując doświadczenia z minionych miesięcy. Teraz kluczowe stają się cechy takie jak szybkość reakcji i elastyczność w wielu wymiarach.

__________________________-

Zapraszamy do lektury raportów:

Raport Grafton Recruitment „Rynek pracy. 40 dni z koronawirusem” (klik)

Raport „Working from home survey 2020” (klik)

 

Wypowiadali się:

Joanna Wanatowicz

Dyrektor zarządzająca Grafton Recruitment

Od 17 lat związana z branżą rekrutacyjną. Dodatkowo, szef wewnętrznej grupy operacyjnej związanej z consultingiem dla biznesu w ramach rekrutacji i migracji kadr. Od 10 lat odbywa około 40 sesji rocznie z nowymi inwestorami zagranicznymi, jako ekspert z zakresu rynku pracy.

Zobacz ostatnie wypowiedzi naszego eksperta:

Praca zdalna – pokochaliśmy ją, po co wracać do biura?
Małgorzata Niewińska

Head of Workplace Strategy & Change Management

Małgorzata jest ekspertką od zarządzania zmianą w organizacjach. Prowadzi projekty badawcze i doradza w doborze odpowiedniej strategii środowiska pracy do kultury organizacyjnej, przeprowadza firmy przez proces zmiany tak, by jak najbardziej zadbać o zaangażowanie pracowników. W IDEA LAB Gosia zajmuje się tematami związanymi z przestrzenią biurową oraz innowacjami.

Zobacz ostatnie wypowiedzi naszego eksperta:

Praca zdalna – pokochaliśmy ją, po co wracać do biura?
Czytaj więcej z kategorii Organizacja:

Co łączy dobrze zaprojektowane biuro i zadowolonego pracownika?

Aż 76 proc. młodych osób (pomiędzy 18 a 34 rokiem życia) deklaruje, że wygląd biura wpływa na to, w jaki sposób postrzegają całą firmę – to jeden z wniosków badania opinii przeprowadzonego przez Ipsos. Oczywiście sam wygląd to nie wszystko. Kluczowa jest użyteczność. Jak zaprojektować biuro idealne? Na te pytania odpowiadają laureaci tegorocznej edycji konkursu Office Superstar organizowanego przez CBRE Polska.

Najczęściej czytany

Logistyka. Czarny koń w wyścigu o klienta e-commerce

Handel online to już nie tylko rywalizacja na cenę. To również wyścig z czasem. A nie ma w tym wyścigu lepszego argumentu, niż sprawnie i wydajnie działający proces logistyczny. Z reguły niedoceniany, przeważnie niewidoczny, ale często decydujący o tym czy klient sklepu internetowego będzie zadowolony z zakupów. I czy wróci zrobić kolejne.