search-bar

Organizacja

Wellbeing, czyli sposób na szczęśliwych pracowników

Ponoć 2/3 pracowników doświadcza uczucia stresu przed pójściem do pracy w poniedziałek. Zjawisko nazywane jest syndromem niedzielnego popołudnia. Dlaczego warto mieć szczęśliwych pracowników i jak to wpływa na ich efektywność? Po co nam strategia Wellness, a do czego możemy wykorzystać pojęcie Wellbeing? Dlaczego każdy lider powinien zainteresować się wskaźnikiem Well-Being Index?

Autor tekstu: Małgorzata Niewińska

Zadowolony, zgrany i skuteczny zespół to marzenie każdej firmy i instytucji. Można je spełnić. Jak? Wystarczy słuchać ludzi, którzy z nami pracują.

Naukowcy z Uniwersytetu Technologicznego w Queensland udowodnili, że gwar i brak intymności zakłócają aktywność mózgu i powodują zaburzenia koncentracji. Cierpi na tym nie tylko efektywność pracy. Zmęczony organizm łatwiej ulega infekcjom i częściej choruje. A absencja pracowników to już wymierna szkoda dla firmy. Nie może więc dziwić, że aż 90% osób, które pracują na open space narzeka na warunki. Sześciu na dziesięciu skarży się na brak spokojnej przestrzeni, a ponad połowa na brak prywatności.

Niestety, nie wystarczy po prostu zlikwidować open space, by problem zniknął. To nie działa w ten sposób. Klucz do prawdziwego sukcesu leży dwa kroki dalej. Tak, dokładnie dwa.

Pierwszym krokiem jest zrozumienie strategii wellness, czyli tak zwanego fizycznego dobrostanu pracownika. Polega ona na stworzeniu takich warunków w biurze, żeby praca sprawiała przyjemność. Ważny jest nie tylko układ przestrzeni, ale również kolory, dźwięki, dobre światło, odpowiednia temperatura czy elementy wyposażenia. Dobrze zorganizowane biuro powinno też mieć jasno wyznaczone przestrzenie: osobne do pracy w skupieniu, inne do intensywnej pracy zespołowej czy spotkań. Nie wolno zapominać też o miejscach naturalnej integracji zespołu.

Ważne, żeby taki podział przebiegał według potrzeb, a nie według hierarchii. Im bardziej otoczenie będzie dopasowane do ludzi, którzy w nim pracują, tym większa będzie ich efektywność, kreatywność i innowacyjność. Badania są jednoznaczne – przyjazne otoczenie może wpłynąć na wzrost efektywności aż o 12,5%. Źle dopasowane może natomiast zredukować wydajność pracy nawet o 17%.

Nic dziwnego, że już trzy czwarte korporacji pracuje nad wdrożeniem programów wellness. Inteligentna przestrzeń jest bardziej efektywna. A jeśli w jej tworzenie zaangażowani zostaną pracownicy – efekty mogą być błyskawiczne i zaskakująco dobre. Zespół szybciej przyzwyczaja się do zmian, podpowiada kreatywne rozwiązania i utożsamia się z nową przestrzenią. Projekty aranżacji przestrzeni biurowej, w których zastosowano efektywne zarządzanie zmianą, okazały się sześć razy skuteczniejsze w osiąganiu celów biznesowych niż te, w których ten element pominięto! Trudno przejść obojętnie obok takich wyników.

Jednak wellness to nie tylko architektura i aranżacja wnętrza. Żeby wyzwolić w ludziach motywację do wykorzystania pełni zdolności potrzeba jeszcze szczypty ekonomii, psychologii społecznej, biznesu i technologii.

To jest właśnie krok drugi. Filozofia wellbeing, która dotyczy tak zwanego dobrostanu mentalnego. Jej wyznacznikiem jest activity based thinking, czyli elastyczne myślenie i uwzględnianie nawyków zachowań w nowoczesnej przestrzeni.

Przyjazna firma musi uwzględniać potrzeby pracowników i reagować na zmieniającą się rzeczywistość. Jak choćby na fakt, że co trzeci pracownik, odpowiedzialny za rozwój firmy najczęściej pracuje poza biurem. W erze pracy zdalnej i mobilności trzeba zadbać, by dostępne narzędzia i warunki taki model ułatwiały i wspierały. Tym bardziej, że elastyczność podnosi poziom satysfakcji z pracy. Deklaruje ją 60% osób pracujących w ten sposób. To o 16 punktów więcej od globalnej średniej, więc warto!

W CBRE prowadzone są również badania pod hasłem „praca, moc, energia”, które pokazują obraz kondycji pracowników w aspekcie aktywności fizycznej, odżywiania, umiejętności odpoczywania, czy stanu emocjonalnego. Te wszystkie aspekty mają duże znaczenie w satysfakcji z pracy. Dlatego w ramach strategii łączącej wellnes i wellbeing warto wykorzystać kilka sprawdzonych już na świecie rozwiązań:

  • Edukacja na temat zdrowego i zbilansowanego odżywiania, co dla wielu osób jest ważnym elementem stylu życia.
  • Organizacja szkoleń na temat wpływu odżywiania na poziom energii do działania oraz pracę mózgu.
  • Konkursy na najbardziej aktywne zespoły w firmie.
  • Szkolenia i konsultacje indywidualne w miejscu pracy z fizjoterapeutą, trenerem personalnym lub specjalistą ds. ergonomii.
  • Prowadzenie szkoleń dla pracowników na temat efektywnych przerw w pracy oraz sposobu organizacji pracy, który uwzględnia indywidualne rytmy dobowe.

Instytut Gallupa i technologiczno-medyczna firma Sharecare, na podstawie wieloletnich badań opracowały też specjalny wskaźnik – Well-Being Index, który składa się z pięciu kluczowych elementów:

  • purpose – poczucie celu i satysfakcji z pracy,
  • social – dobre relacje i przyjazna atmosfera,
  • financial – zadowolenie z wynagrodzenia,
  • community – świadomość bycia częścią zespołu,
  • physical – zdrowie i dobra kondycja.

Jeśli zespół pod każdym z tych punktów może się podpisać – nie tylko będzie bardziej kreatywny i wydajny, ale również praca będzie sprawiała mu przyjemność. A zaangażowani pracownicy są w stanie podnieść wartość generowanych zysków organizacji o 20%. Warto posłuchać, o jakim miejscu pracy marzą.

Wypowiadali się:

Małgorzata Niewińska

Associate Director, Head of Change Management @ CBRE

Małgorzata jest ekspertką od zarządzania zmianą w organizacjach. Prowadzi projekty badawcze i doradza w doborze odpowiedniej strategii środowiska pracy do kultury organizacyjnej, przeprowadza firmy przez proces zmiany tak, by jak najbardziej zadbać o zaangażowanie pracowników. W IDEA LAB Gosia zajmuje się tematami związanymi z przestrzenią biurową oraz innowacjami.

Zobacz ostatnie wypowiedzi naszego eksperta:

Wellbeing, czyli sposób na szczęśliwych pracowników
Komentarze Facebook
Czytaj więcej z kategorii Organizacja:

Wyścig o talenty. Czym skusić pracownika?

Dobry specjalista dostaje w Polsce kilka ofert pracy tygodniowo. Co piąty zamierza w najbliższym czasie zmienić pracę na lepszą. Ale "lepsza" nie zawsze oznacza lepiej płatna. Z raportu na temat strategii wellness, opracowanego przez CBRE wynika, że dla 80 procent potencjalnych pracowników już wkrótce ważniejsze będzie zadowolenie z pracy, aniżeli wynagrodzenie. Ten trend widać już dzisiaj.

Najczęściej czytany

PropTech w biurze. Oszczędności i komfort pracy w jednym

Biometryka, big data, sztuczna inteligencja i Internet rzeczy. Nowoczesne technologie odważnie wkraczają do biur na całym świecie. W ubiegłym roku szacunkowa wartość tego rynku sięgnęła prawie 3 miliardów dolarów. A rozwiązania już dawno przestały służyć tylko ograniczaniu kosztów funkcjonowania.