search-bar

Organizacja

Wyścig o talenty. Czym skusić pracownika?

Dobry specjalista dostaje w Polsce kilka ofert pracy tygodniowo. Co piąty zamierza w najbliższym czasie zmienić pracę na lepszą. Ale "lepsza" nie zawsze oznacza lepiej płatna. Z raportu na temat strategii wellness, opracowanego przez CBRE wynika, że dla 80 procent potencjalnych pracowników już wkrótce ważniejsze będzie zadowolenie z pracy, aniżeli wynagrodzenie. Ten trend widać już dzisiaj.

Z danych Głównego Urzędu Statystycznego wynika, że wskaźnik bezrobocia spadł w grudniu 2017 do rekordowo niskiego poziomu 6,6 procent. To najlepszy wynik od przeszło 26 lat. Z kolei średnia płaca w grudniu wyniosła 4973,73 zł. Polacy jeszcze nigdy nie zarabiali tak dobrze.

Rozpędzona gospodarka i obniżenie wieku emerytalnego spowodowały, że dostępność rąk do pracy bardzo się skurczyła. Nic dziwnego, że firmy poszukujące specjalistów, muszą coraz częściej podkupować doświadczoną kadrę konkurencji. Z raportów firm rekrutacyjnych wynika, że najbardziej poszukiwane zawody to niezmiennie od kilku lat: specjaliści IT i inżynierowie. Coraz wyraźniej rynek potrzebuje też specjalistów e-commerce i branży nieruchomości.

– Dobry informatyk tygodniowo dostaje 7-8 ofert pracy. Po zakończeniu jednego projektu, znalezienie zatrudnienia przy kolejnym zajmuje mu trzy, cztery godziny – mówi Michał Młynarczyk, Managing Director w firmie rekrutacyjnej Devire.

Sama rekrutacja to jednak nie wszystko. Ważne jest kompleksowe podejście nazywane coraz częściej strategią wellness. Pod tym pojęciem kryje się dbanie o dobrostan pracowników.

- Dzięki strategii wellness podnosi się efektywność, a zatem i produktywność pracowników. Bardzo wyraźnie spada też średni czas, jaki pracownicy spędzają na zwolnieniach lekarskich. To ma z kolei duży wpływ na wynik firmy. Również finansowy - podkreśla Dominika Kowalska, ekspertka ds. strategii środowiska pracy w CBRE. - W najbliższym czasie będzie to też ważny argument, który może decydować o tym czy specjaliści, którzy już z nami pracują, będą chcieli pracować z nami nadal. Będzie też wpływać na decyzje kandydatów do pracy – dodaje.

share share share
Pieniądze to za mało. Czym skusić specjalistę?

Z ostatniej edycji Barometru Rynku Pracy, opracowywanego przez Work Service, wynika że przeszło 21 procent wszystkich polskich pracowników zamierza w najbliższym czasie zmienić miejsce pracy. Głównym argumentem jest wciąż wysokość zarobków, ale warto odnotować też kolejne pozycje w tym rankingu (ankietowani mogli wybrać kilka opcji):

  • 44% – wysokość zarobków
  • 31% – chęć samorealizacji
  • 28% – brak perspektyw awansu
  • 22% – powody osobiste
  • 20% – nuda i rutyna

Firmy, zdając sobie sprawę z powagi sytuacji, coraz więcej inwestują w benefity pozapłacowe. Z danych firmy Sedlak&Sedlak wynika, że już trzy czwarte polskich firm oprócz pensji oferuje załodze bonusy. Najczęściej karnety na zajęcia sportowe, finansowanie kursów i szkoleń , dodatkowe ubezpieczenia czy prywatną opiekę medyczną. W wielu przypadkach takie dodatki są już traktowane jako standard. Ale czy to wystarczy, żeby zatrzymać pracownika na dłużej?

– Jest trochę rozbieżności między benefitami najczęściej oferowanymi przez pracodawców, a tym czego najbardziej chcieliby pracownicy – mówi Michał Młynarczyk z Devire. Być może to specyfika pokolenia, jakie wchodzi na rynek, ale najbardziej pożądane są elastyczne godziny pracy i możliwość pracy z domu. Ważna jest też możliwość awansu i ścieżka kariery w firmie.

Employer branding, czyli rekrutacyjna profilaktyka

Ważna, zwłaszcza dla młodszego pokolenia, jest też atmosfera panująca w pracy. Tutaj pojawia się temat employer brandingu, czyli budowania pozytywnego wizerunku, jaki firma ma na rynku jako pracodawca. Od pewnego poziomu zarobków, to właśnie środowisko pracy, poziom autonomii i panująca w firmie atmosfera okazują się ważniejsze od wysokości wynagrodzenia.

– O ile rekrutacja jest lekiem na jakąś potrzebę, to employer branding jest jak środek profilaktyczny – tłumaczy Michał Młynarczyk z Devire. – To długi, ciągły, ale opłacalny proces. Dziś, kiedy o jednego specjalistę stara się kilka firm, jej wizerunek jest niesłychanie ważny. Trzeba jednak pamiętać, by był spójny i na zewnątrz i wewnątrz firmy. Jeśli jest inaczej, potencjalny kandydat bez trudu się o tym dowie.

Patrz szeroko, postaw na wellness

Employer branding jest jednak częścią znacznie większej strategii. Jak podkreślają eksperci firmy doradczej CBRE, autorzy pierwszego w Polsce badania „Wellness – poznaj biurową przyszłość”, strategia wellness przynosi firmom, które ją stosują, bardzo wymierne korzyści. Jakie? Przede wszystkim większą efektywność i produktywność pracowników, co przekłada się na kondycję oraz wyniki całej organizacji.

Duże znaczenie w budowaniu strategii wellness okazuje się mieć przestrzeń, w jakiej pracownicy funkcjonują. Istnieją uniwersalne zasady, jakie przy tym obowiązują. Wszystkie oscylują wokół pojęcia Human Center Design, czyli zorientowania na człowieka, który w danej przestrzeni pracuje. Firma może więc zaoferować:

  • komfortowe, funkcjonalne miejsce pracy stałej;
  • przestrzeń do pracy w skupieniu (np. miejsca cichej pracy, biblioteki);
  • przestrzenie do pracy projektowej;
  • narzędzia usprawniające wymianę informacji.

– Oprócz tego, ważne by firma zachowała swój unikalny sznyt i pokazała wartości, misję oraz wyjątkowość marki przestrzenią – radzi Dominika Kowalska, ekspertka ds. strategii środowiska pracy w CBRE i współautorka raportu „Wellness – poznaj biurową przyszłość”. – Bez względu na wiek pracowników, biuro powinno być funkcjonalne, wtedy będzie służyć zarówno millenialsom jak i bardziej doświadczonej kadrze, gdyż potrzeby pracowników bez względu na wiek są podobne – dodaje.

Ważne są też rośliny czy kwiaty. Według badań naukowców w zamkniętych pomieszczeniach spędzamy nawet 90 proc. czasu. Nic więc dziwnego, że użytkownicy warszawskich biurowców cenią sobie możliwość kontaktu z naturą:

  • dla 73% ankietowanych najbardziej pożądaną cechą biura jest sąsiedztwo parku,
  • 72% lubi spędzać czas w otoczeniu zieleni,
  • 70% docenia możliwość korzystania z zielonych tarasów w biurowcach.

Zgodnie z prognozami ekspertów CBRE, w ciągu najbliższych dziesięciu lat fakt posiadania strategii wellness w firmie będzie najważniejszym argumentem dla 80% osób poszukujących pracy. Jest więc całkiem zrozumiałe, że już 74% europejskich korporacji pracuje nad wdrożeniem strategii dbałości o dobre samopoczucie pracowników w miejscu pracy.

Na świecie, według najnowszej edycji badania Expat Explorer Survey, publikowanego przez HSBC, najlepiej (z dbaniem o pracowników) radzą sobie firmy w Singapurze, Norwegii, Nowej Zelandii, Niemczech i Holandii. Polska plasuje się pod tym względem na 28 miejscu na świecie. Mamy więc do kogo równać. Tym bardziej, że prognozy mówią o tym, że dobrzy specjaliści na rynku pracy będą nadal bardzo pożądani.

Wypowiadali się:

Dominika Kowalska

Zastępca Dyrektora, Dział Strategii Środowiska Pracy, CBRE

Dominika jest ekspertem w zakresie strategii środowiska pracy, w swoich działaniach doradza organizacjom w jaki sposób efektywnie aranżować ich przestrzeń biurową i implementuje najlepsze dla nich rozwiązania. Dominika posiada szeroką wiedzę z zakresu socjologii i zarządzania zmianą. W wolnych chwilach zagłębia tematy związane z rozwiązaniami technologicznymi w nieruchomościach. W IDEA LAB by CBRE zajmuje się tematami związanymi z efektywnoscią biura i nowymi rozwiązaniami dedykowanymi przestrzeniom biurowym.

Zobacz ostatnie wypowiedzi naszego eksperta:

Wyścig o talenty. Czym skusić pracownika?
Komentarze Facebook
Czytaj więcej z kategorii Organizacja:

Jak zbudować najlepszy zespół?

Aby wygrać na dzisiejszym rynku, nie potrzebujesz już tylko najlepszych ludzi, potrzebujesz zaangażowanego i sprawnego zespołu. Best Year Yet to proces zmian w zespole rozpoczynający się od wzięcia odpowiedzialności za rezultaty pracy. Ta niezwykle skuteczna metoda zarządzania przez cele od ponad 30 lat stosowana jest w biznesie. Zobacz, w czym BYY może pomóc twojemu zespołowi.

Najczęściej czytany

PropTech w biurze. Oszczędności i komfort pracy w jednym

Biometryka, big data, sztuczna inteligencja i Internet rzeczy. Nowoczesne technologie odważnie wkraczają do biur na całym świecie. W ubiegłym roku szacunkowa wartość tego rynku sięgnęła prawie 3 miliardów dolarów. A rozwiązania już dawno przestały służyć tylko ograniczaniu kosztów funkcjonowania.